Falcon Heavy i nietypowy ładunek – start 6. lutego!

Falcon Heavy na platformie 39A. Fot. SpaceX

Jeśli obiła Wam się o uszy informacja o rakiecie, której dwie boczne rakiety pomocnicze (boostery), jak i pierwszy stopień mają wylądować po locie orbitalnym, a drugi stopień wyniesie na przelot koło Marsa wiśniowy samochód, grający Space Oddity Davida Bowiego, to dobrze słyszeliście. I już niebawem ta dziwna wizja się ziści. A dokładniej za kilka dni!

Prezes firmy SpaceX, Elon Musk, znany jest ze swoich wizjonerskich pomysłów, które uparcie realizuje. Zapowiedział, że do 2022 roku wyśle na Marsa pierwsze elementy wyposażenia przyszłej bazy, a dwa lata później wylądują tam kolonizatorzy. Jest również jednym z kilku projektantów i budowniczych testowych torów dla przyszłościowych, superszybkich kapsuł Hyperloop, które mają być rewolucją w transporcie lądowym. Produkuje również samochody elektryczne pod marką Tesla, które posiadają również autopilota, a sama Tesla dąży do całkowitej produkcji prądu tylko z użyciem paneli słonecznych.

Prawdziwą miłością Muska są jednak loty kosmiczne i SpaceX jest tego dowodem. Flagowa rakieta spółki – Falcon 9 jest pierwszą i jak do tej pory jedyną rakietą orbitalną, która jest w większości… wielokrotnego użytku! Pierwszy człon po odłączeniu ląduje na barce, lub na platformie na lądzie, osłony aerodynamiczne, oraz drugi stopień również mają wracać na ziemię i po niewielkich naprawach, wyczyszczeniu i ponownym przygotowaniu będą znowu lecieć w kosmos.

Porównanie możliwości rakiet Falcon 9FT i Falcon Heavy. Grafika: SpaceX

Możliwości Falcona 9 są jednak ograniczone. Rakieta jest w stanie umieścić na niskiej orbicie Ziemi maksymalnie 23 tony, lub 8,5 tony na orbicie geostacjonarnej. Aby jeszcze bardziej zwiększyć możliwości rakiety, konstruktorzy dołączyli do standardowego, pierwszego stopnia (boostera) Falcona 9, zakończone aerodynamicznymi osłonami, dwa boczne boostery. Tak oto powstał Falcon Heavy – ciężka rakieta wielokrotnego użytku.

Produkujący przy starcie niemal 23 tys. kN ciągu Falcon Heavy jest obecnie najcięższą gotową do lotu rakietą i trzecią najmocniejszą w historii lotów kosmicznych – zaraz za N1, Saturnem V i Energią. Dopiero budowana przez NASA rakieta SLS ma mieć większe możliwości nośne niż Falcon Heavy.

Najnowsze dziecko SpaceX jest w stanie wynieść na niską orbitę Ziemi aż 64 tony, a na orbitę geostacjonarną 27 ton. To właśnie Falcon Heavy ma posłużyć do pierwszego od 1972 roku lotu załogowego poza niską orbitę Ziemi, zaplanowanego na koniec 2018 roku lot wokół Księżyca. Falcon Heavy może jednak więcej. Na orbitę przecinającą trajektorię Marsa może wysłać w odpowiednim oknie startowym ładunek o masie aż 17 ton. W teorii firma ma już możliwości do budowy modularnej stacji na orbicie Czerwonej Planety.

Nietypowy ładunek Falcona Heavy – wiśniowa Tesla Roadster grająca Space Oddity. Fot. SpaceX/Elon Musk

Lot testowy rakiety ma się odbyć prawdopodobnie 6. lutego z legendarnej platformy 39A, z której 16. lipca 1969 roku wystartowała misja Apollo 11. W środę (24.01) odbył się tzw. test statyczny, czyli próbne odpalenie wszystkich silników pierwszego stopnia. Na jej pokładzie znajduje się nietypowy ładunek – wiśniowa Tesla Roadster! Co więcej, samochód poleci na orbitę wokółsłoneczną i ma wykonać bliski przelot obok Marsa grając utwór Davida Bowiego, Space Oddity.

Wszystkie trzy boostery mają zostać odzyskane – boczne wylądują na platformach na Florydzie, a centralny na barce o nazwie Of Course I Still Love You. Drugi człon, podobnie jak Tesla Roadster, odleci poza obszar oddziaływania grawitacyjnego Ziemi. Co ciekawe, wszystkie boostery wykorzystane w tej misji już wcześniej wykonały loty orbitalne i z nich wróciły. SpaceX wykorzystuje ponownie wykorzystane stopnie, aby zredukować koszta lotu, ale również w razie awarii Falcona Heavy (co według Muska jest bardzo możliwe), utracone zostaną już używane boostery, a nie fabrycznie nowe, mogące posłużyć jeszcze w kilku misjach.

Start będzie transmitowany na kanale YouTube firmy, a my później go podsumujemy na naszym portalu.

Dodaj komentarz