Bombardier wygrał spór z Boeingiem!

Bombardier CSeries 100 podczas lądowania po locie próbnym. For. Privateflight

Nałożone we wrześniu ubiegłego roku cło na import do USA samolotów kanadyjskiej firmy Bombardier jest bezpodstawne – tak stwierdziła dziś Komisja Handlu Międzynarodowego Stanów Zjednoczonych i odrzuciła skargę złożoną przez Boeinga. Jednocześnie oznacza to ostateczną wygraną Kanadyjczyków w sporze z amerykańskim producentem samolotów.

Jak informowaliśmy na łamach Pomorskiego Obserwatorium Burzowego w Lniskach, Amerykański Departament Handlu nałożył we wrześniu aż 299,45% cło na import do Stanów Zjednoczonych samolotów typu Bombardier CSeries. Jest efekt skargi, którą Boeing złożył do Departamentu. Według amerykańskiego producenta, projekt CSeries otrzymał nieuczciwe, publiczne wsparcie w wysokości miliarda dolarów amerykańskich od rządu prowincji Quebec. Bez tej zapomogi, samoloty te nie trafiłyby na rynek, sam projekt i tak był opóźniony aż o dwa lata i droższy o 2 mld dolarów niż pierwotnie planowano.

W grudniu ubiegłego roku Departament Handlu utrzymał w mocy wstępną decyzję z września, nieznacznie redukując wysokość ceł z 299,45 proc. do 292,21 proc. Zmiana wysokości cła spowodowana jest redukcją cła zaporowego do 212,39 proc., podczas gdy podatek antydumpingowy został utrzymany na tym samym poziomie wynoszącym 79,82 proc. Ostateczna decyzję w sprawie miała podjąć Komisja Handlu Międzynarodowego Stanów Zjednoczonych, która pod koniec ubiegłego tygodnia zdecydowała się odrzucić skargę Boeinga. W następstwie rozstrzygnięcia Komisji Handlu, Departament Handlu Stanów Zjednoczonych będzie musiał wycofać się z planów wprowadzenia ceł zaporowych nałożonych na program C-Series.

Dzisiejsza decyzja jest zwycięstwem innowacyjności, konkurencyjności oraz rządów prawa. C Series jest najnowocześniejszym i najbardziej efektywnym samolotem w swojej generacji. Jego rozwój i produkcja stworzyły tysiące miejsc pracy w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie oraz Wielkiej Brytanii

Bombardier

Boeing wyraził rozczarowanie decyzją Komisji Handlu i przypomniał wcześniejsze decyzje Komisji Handlu, która uznała iż Bombardier otrzymał miliardy dolarów nielegalnego wsparcia. Jednocześnie producent zapowiedział kontynuację działania w obronie swoich interesów.

Boeing pozostaje utwierdzony w przeświadczeniu o słuszności naszej sprawy i w dalszym ciągu będzie dokumentował wszelkie praktyki nielegalnych subwencji oraz dumpingowego ustalania cen, krzywdzące Boeinga oraz rozległą amerykańską sieć dostawców. Nie będziemy bezczynnie stali i przyglądali się gdy nielegalne praktyki biznesowe Bombardiera w dalszym ciągu krzywdzą amerykańskich robotników oraz przemysł, który robotnicy ci wspierają. Światowy handel działa jedynie wtedy, gdy wszyscy przestrzegają reguł, na które się zgodziliśmy. To jest wartość, którą będziemy dalej bronić.

Boeing

Decyzja ta ucieszyła zarząd linii lotniczych Delta, która posiada obecnie zamówienia na 75 bombardierów CS100. Ewentualne nałożenie taryf zaporowych szczególnie zaszkodziłoby przewoźnikowi, który już teraz odczuwa negatywne konsekwencje sporu – pomimo że skarga Boeinga została ostatecznie odrzucona, spowodowane procesem opóźnienia w dostawach bombardierów CS100 zmusiły Deltę do wydłużenia okresu eksploatacji maszyn serii MD-80.

Odrzucenie skargi Boeinga jest dobrą wiadomością dla obecnych, jak i przyszłych klientów programu C-Series. Dzięki korzystnemu dla Bombardiera rozstrzygnięciu, znacząco wzrosły szanse na to, że program odniesie komercyjny sukces, a wszystkie zamówione 341 maszyny zostaną bez przeszkód dostarczone do prawie 20 obecnych klientów programu.

Dodaj komentarz