Nowe trasy, dalszy rozwój i niemal 5 mln pasażerów w Porcie Lotniczym Gdańsk!

Fot. Meteo Pomorze

Blisko 5 mln pasażerów obsłużył w 2018 roku Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Rozpoczynający się rok również zapowiada się rekordowo, głównie dzięki nowym trasom, zwiększeniu częstotliwości na części połączeń, oraz aż dwóm nowym przewoźnikom!

Gdańskie lotnisko nadal plasuje się na trzecim miejscu w Polsce pod względem ilości pasażerów, jednak lotnisko w Katowicach depcze nam po piętach – pyrzowickie lotnisko obsłużyło w 2018 roku ponad 4,8 mln pasażerów. Gdańsk z kolei przyjął ich 4,98 mln. Do progu 5 milionów zabrakło dosłownie jednego dnia z letnią ilością lotów w ciągu doby! Na nieprzekroczenie tej granicy wpływ mogły mieć problemy z systemem ILS CAT II, który jesienią musiał zostać wyłączony z powodu braku osłon anten. Teraz jednak sytuacja ta ma się nie powtórzyć, a co więcej, lotnisko oczekuje na uruchomienie systemu ILS w jeszcze wyższej kategorii – IIIB, która pozwoli na operacje praktycznie w każdych warunkach.

Poprzedni rok był obfity w nowe trasy, jak i zapowiedzi nowych połączeń. Rok 2018 przyniósł nam reaktywację lotów do Rygi liniami Air Baltic, oraz loty do Helsinek liniami Norwegian, Lwów, Wiedeń i Charków liniami Wizzair, oraz Ateny i Kijów Ryanairem. Wraz z początkiem sezonu letniego 2019 wejdą kolejne połączenia – do Kutaisi, Bremy i Oslo-Gardermoen (Wizzair), Barcelony-Reus (Ryanair), oraz dwie trasy obsługiwane przez nowych przewoźników – Zurych liniami Swiss i Berlin EasyJetem. Zwiększy się również oferta lotów do Amsterdamu (KLM, do 3 lotów dziennie), Aberdeen (Wizzair, do 3 lotów w tygodniu), Lwów (Wizzair, do 4 lotów w tygodniu), Goteborga (Wizzair, do 5 lotów w tygodniu) i Kijowa (Wizzair, do 3 lotów tygodniowo).

Fot. Meteo Pomorze

Łącznie w 2018 roku Port Lotniczy Gdańsk obsługiwał w ruchu regularnym 62 kierunki i 9 linii. Największy udział w lotach regularnych, aż 49,4% miał Wizzair. Na drugim miejscu uplasował się Ryanair z 26,1% udziałów, a na trzecim LOT z 7,2%. Najpopularniejszym kierunkiem był Londyn, gdzie udało się aż 535 tys. pasażerów (na wszystkie lotniska), na drugim miejscu znalazło się Oslo, a na trzecim Warszawa (kolejno 380, 299 tys. pasażerów w 2018 roku). Również w ruchu czarterowym zanotowano wzrost, i to znaczący, bo aż o 46,8%. Łącznie swoje wakacje w Porcie Lotniczym Gdańsk rozpoczęło 405 tys. pasażerów, którzy udali się głównie do Grecji, Turcji i Hiszpanii (kolejno 42, 21,1 i 13,3%). Odbyło się 46,4 tys. operacji lotniczych, z czego w samym tylko sierpniu aż 4,7 tys. Średnie obłożenie rejsów wyniosło 81,1%. Port obsłużył również 6213 ton cargo, czyli o 12% więcej niż w 2017 roku.

W roku 2019 spodziewane jest ponad 5 mln pasażerów i dalszy rozwój siatki połączeń. Wraz z sezonem zimowym 2019/20 mogą pojawić się nowe trasy, a i sezon letni może przynieść nowości w liście destynacji czarterowych. Zdecydowanie zwiększy się też punktualność lotów i zmniejszy ilość przekierowanych i odwołanych operacji z powodu planowanego wprowadzenia ILS CAT IIIB. Prawdopodobnie jeszcze w 2019 roku ruszy też dalszy etap rozbudowy Portu. W planach do 2023 roku jest bowiem uruchomienie pirsu zachodniego terminala T2, oraz budowa nowej płyty postojowej od strony Banina (PPS 4). Choć inwestycje zostały opóźnione z powodu konieczności wypłaty odszkodowań za hałas (nieoficjalnie mówiło się o początku budowy jesienią 2018), to wysoki zysk Portu za rok 2018 napawają nadziejami na nowy, rozpoczynający się rok lotniczy. A my będziemy się nadal z bliska przyglądać życiu Portu, w 2019 roku jeszcze bliżej niż wcześniej!